Ερώτηση: Γνωρίζετε τη διαφορά μεταξύ του Καράτε της Οκινάβας και του Ιαπωνικού Καράτε;
Εγώ δεν το γνώριζα..
Μέχρι που αποφάσισα να επισκεφθώ την Οκινάουα – τη γενέτειρα του Καράτε.
Ουάου!
Από τότε, έχω επισκεφθεί το καταπληκτικό αυτό νησί πάνω από μια ντουζίνα φορές, κυρίως για έρευνα πάνω στο Καράτε. Έζησα εκεί ακόμη και το 2009, μελετώντας ιαπωνική γλώσσα.
Έτσι, μπορώ να σας διαβεβαιώσω …
Υπάρχουν ΠΟΛΛΕΣ διαφορές μεταξύ του Καράτε της Οκινάουα και του Ιαπωνικόύ Καράτε!
Σήμερα, αποφάσισα να σας αποκαλύψω 10 από αυτές.
Ακούγεται ενδιαφέρον;
1. Υψηλότερες Στάσεις
Το Καράτε της Οκινάουα έχει πολλές ψηλές στάσεις.
Γιατί;
Επειδή είναι φυσικό.
Για πολλούς ανθρώπους, αυτά είναι καλά νέα!
Οι χαμηλές και βαθιές στάσεις του Καράτε, ειδικά για τους ψηλούς ανθρώπους της Δύσης, τείνουν να είναι επώδυνες για τα γόνατα / τα πόδια / τη μέση.
(Ιδιαίτερα αν γίνονται με λάθος τρόπο.)
Για να βάλουμε τα πράγματα σε μια προοπτική, μια zenkutsu – dachi στην Οκινάουα, μπορεί να είναι μισή στο μήκος σε σχέση με μια Ιαπωνική.
Ιδανική λύση για τεμπέληδες σαν και εμένα!
Αλλά …
Μπορούν αυτές οι ψηλές στάσεις να χτίσουν δύναμη στα πόδια και αντοχή;
Όχι ακριβώς.
Αλλά δεν είναι αυτό το νόημα.
Οι στάσεις του Καράτε της Οκινάουα είναι φτιαγμένες για εφαρμογή σε καταστάσεις αυτοάμυνας, γιατί μπορούν γρήγορα και αποτελεσματικά να είναι προσβάσιμες από τη στάση που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας.
Αυτό είναι το νόημα!
2. Το “ Γιατί” πάνω από το “Πως”
Seisan bunkai από Miyagi Chojun
Αν κάνετε Καράτε στην Οκινάουα, συχνά θα ακούτε τη λέξη «IMI».
«IMI»μεταφράζεται σε «νόημα» στα Ελληνικά.
Το “γιατί” είναι πιο σημαντικό από το “πώς”.
Το Ιαπωνικό Καράτε είναι περισσότερο επικεντρωμένο στο “Πώς” παρά στο “Γιατί”.
Πως κι έτσι?
Υπάρχουν τρεις κύριοι λόγοι για αυτό:
1.Το νόημα και η εξήγηση πολλών τεχνικών, χάθηκε κατά τη διάρκεια της ιστορικής μεταφοράς του Καράτε από την Οκινάουα στην Ιαπωνία. Αν δεν ξέρετε το “γιατί”, είναι πιο λογικό να διδάξετε το “πώς”.
2.Ο σκοπός του Ιαπωνικού Karate δεν είναι ευθυγραμμισμένος με το σκοπό του Καράτε της Οκινάουας πια. Ιστορικά μιλώντας, το Ιαπωνικό karate μορφοποιήθηκε για να ταιριάζει με το πνευματικό δρόμο («Karate-Do”) των σύγχρονων πολεμικών τεχνών όπως το Judo, το Kendo, Aikido κλπ, με κύριο σκοπό την ανάπτυξη του χαρακτήρα των συμμετεχόντων (μέσω του “Πώς”). Ο σκοπός του Καράτε της Οκινάουα ήταν πάντα στραμμένος στην αυτοάμυνα (“γιατί”).
3.Το επίπεδο της γνώσης πάνω στις Πολεμικές Τέχνες, π.χ εμβιομηχανικής του Budo, είναι πολύ βαθύτερο στην Ιαπωνία. Πολλές τεχνικές του Ιαπωνικού Karate έχουν επηρεαστεί από άλλες, πιο καθιερωμένες, Ιαπωνικές πολεμικές τέχνες , όπου τα βέλτιστα μοτίβα κίνησης είναι πολύ καλά τεκμηριωμένα.
Για παράδειγμα, ένας Ιάπωνας Sensei θα προχωρήσει πολύ βαθιά στις λεπτομέρειες ενός kata. (Πώς να στρίψει τα ισχία, πώς να προσαρμόσει τα πόδια, πώς να μετατοπίσει το βάρος, κλπ)
Απ’την άλλη, ένας Οκιναβέζος Sensei, θα σας υπενθυμίσει συχνά το σκοπό του kata.
Ή αλλιώς “Bunkai”.
Το πιάσατε;
3. Όχι “Osu! Oss! ΟΣΣΣΣΣ”
Στο Ιαπωνικό Καράτε, η προφορική εντολή “Osu!” (Προφέρεται “Oss!») ακούγεται πολλές φορές.
Αυτό το φαινόμενο έχει επίσης εξαπλωθεί προς τη Δύση, και ακούγεται ακόμα και στα ΜΜΑ.
Αλλά …
Ποτέ δεν έχω ακούσει τον όρο “Osu! OSS! ΟΣΣσσσ” στην Οκινάουα.
Οι Οκιναβέζοι συνήθως χρησιμοποιούν τη λέξη «Hai» αντ ‘αυτού.
4. Δεν είναι ένα άθλημα. Είναι τρόπος Ζωής.
75-χρονώνTsuneko Machida, 4ο dan. Άρχισε Karate σε ηλικία 63-ετών.
Όταν το Καράτε εισήχθη στην Ιαπωνία, πολλά πράγματα άλλαξαν.
Για παράδειγμα, οι άνθρωποι άρχισαν να συμμετέχουν σε πρωταθλήματα.
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το γνωρίζουν αυτό, αλλά πολλοί ασκούμενοι στο Ιαπωνικό Καράτε άλλαξαν πραγματικά πολλά kata και εισήγαγαν πολλές νέες τεχνικές kumite, με αποκλειστικό στόχο, να κερδίσουν πόντους σε αγώνες
Ποτέ δεν θα δείτε ένα Οκιναβέζο Sensei να σας δείχνει ένα περιστρεφόμενο λάκτισμα στο κεφάλι!
Παρόλα αυτά, οι άνθρωποι στην Οκινάουα συμμετέχουν σε πρωταθλήματα αυτές τις μέρες. Αλλά υπάρχει μια μεγάλη διαφορά στην προσέγγισή τους.
Στην Οκινάουα, το Καράτε, δεν είναι άθλημα.
Είναι ένας τρόπος ζωής.
Όπως και ένας φίλος μου από την Οκινάβα (7ο dan Shorin – Ryu Sensei), μου είπε κάποτε:
«Το Καράτε είναι μέρος της πολιτιστικής μας ταυτότητας».
Είναι πραγματικά!
Η πολιτιστική κληρονομιά του Καράτε είναι παντού στην Οκινάουα, αποτελεί φυσικό μέρος της κουλτούρας των κατοίκων, που απλά δεν βρίσκουν νόημα να συμμετέχουν σε πρωταθλήματα.
Ένα μπαμπού δεν ανταγωνίζεται το μπαμπού δίπλα του.
Σωστά;
5. Chinkuchi πάνω από το Kίμε
Bruce Lee : «γροθιά μίας – ίντσας”.
Στα ιαπωνικά συστήματα Καράτε, η έννοια του «kime” είναι εξαιρετικά σημαντική.
Πιθανόν να έχετε ακούσει τον όρο.
Η λέξη «kime” προέρχεται από τη ρίζα «kimeru», που κυριολεκτικά σημαίνει «να αποφασίσει” ή “να καθορίσει”.
Το Kime καθορίζεται από τη στιγμιαία παύση στο τέλος κάθε τεχνικής .
Τώρα προσέξτε:
Στην Οκινάουα, υπάρχει και κάτι άλλο:
Chinkuchi!
Βλέπετε, στην Οκινάουα δεν είναι σημαντικό να παγώσει η τεχνική γρήγορα.
Είναι πιο σημαντικό να μεταβιβάσετε το σύνολο της ενέργειας σας στο αντίπαλο – όπως ένα κρουστικό κύμα. Και για να γίνει αυτό, θα πρέπει να έχετε μια εκρηκτική απελευθέρωση της συνολικής ενέργειας του σώματος.
Έχετε δει ποτέ την περίφημη «γροθιά της μίας ίντσας» του Bruce Lee;
Είναι ένα τέλειο παράδειγμα του chinkuchi.
Όλα έχουν σχέση με τη δύναμη.
6. Kobudo – Παραδοσιακά Όπλα
Διδασκαλία Kobudo στο ντότζο μου.
Τα Ιαπωνικά συστήματα Καράτε χρησιμοποιούν κυρίως τεχνικές με άδεια-χέρια
Αλλά στην Οκινάουα, σχεδόν κάθε dojo έχει όπλα κρεμασμένα στον τοίχο.
Γιατί;
Επειδή εξασκούν το Kobudo – την τέχνη του χειρισμού αρχαίων εργαλείων στη μάχη.
Τα 10 πιο συχνά όπλα του Kobudo είναι:
· bo
· sai
· tonfa
· nunchaku
· kama
· timbe / Rochin
· Tekko
· kuwa
· sansetsu kon
· nunti bo
Τώρα, δεν υποστηρίζουμε οτι το Καράτε της Οκινάουα είναι μια τέχνη με όπλα.
Αλλά πριν από πολλά χρόνια, η αγροτική Οκινάουα ήταν ένα πολύ επικίνδυνο μέρος.
Οι περισσότεροι κακοποιοί κουβαλούσαν όπλα.
Και αν δεν έχετε ποτέ εξασκηθεί με όπλα, είναι δύσκολο να τα αντιμετωπίσετε.
Ως εκ τούτου, οι παλιοί δάσκαλοι του Καράτε, ήταν επίσης οι μάστερ στο Kobudo.
Όπως ο Nakamoto Masahiro, 10ο dan Οκινάουα Kobudo, μου είπε μια φορά αφού τελείωσε την εκπαίδευσή του στο ντότζο:
“Karate και Kobudo είναι σαν αδελφός και αδελφή. Δεν χωρίζουν ποτέ. ”
Αυτές τις μέρες, τα περισσότεροι ντότζο Καράτε στην Οκινάουα εξασκούνται στο Kobudo.
Αλλά πιστέψτε με – κάτι ξέρουν!
Στα ιαπωνικά συστήματα Καράτε, εξασκούνται πολύ λιγότερο …
Αν όχι καθόλου.
7. Παλιά εργαλεία εξάσκησης δύναμης
Οι δάσκαλοι του Καράτε πάντα πίστευαν στη φυσική κατάσταση του ασκούμενου.
Γιατί αν είσαι αδύναμος και εύθραυστος, δεν μπορείς να υπερασπιστείς τον εαυτό σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο!
Έτσι, ανέπτυξαν πολλά εργαλεία για την ενδυνάμωση του σώματος.
Αυτά τα εργαλεία εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στην Οκινάουα και σήμερα.
Μερικά από τα αγαπημένα μου είναι:
1.Makiwara – ένα ξύλινο, ελαστικό τυλιγμένο σε άχυρο εργαλείο για την ενδυνάμωση των γροθιών. Στην Οκινάουα λένε «ντότζο χωρίς μακιβάρα, δεν είναι ντότζο»
2.Chi – Ishi – μια πέτρα που συνδέεται με ένα μικρό ξύλινο ραβδί, που ενισχύσει τα χέρια, τους καρπούς κτλ.
3.Ishi – Sashi – ένα τσιμεντένιο βάρος σε σχήμα κλειδαριάς. Κάτι σαν τα σημερινά kettlebells.
4.Nigiri – μεγάλα πιθάρια γεμάτα με άμμο, για την ενίσχυση της πρόσφυσης στους καρπούς, τα χέρια, τα πόδια και τον πυρήνα.
5.Tou – μια δέσμη μπαμπού δεμένα μαζί . Χρησιμοποιείται σαν τη μακιβάρα.
Στα ιαπωνικά συστήματα Karate, σπάνια θα δείτε αυτά τα εργαλεία κατάρτισης – εκτός από τη makiwara.
Αλλά στην Οκινάουα, θα τα βρείτε σε κάθε γωνιά του ντότζο.
Είναι απαραίτητα.
8. Tuidi Τεχνικές
Motobu Choki εφαρμογήtuidi (Naihanchin)
Στη συνέχεια, έχουμε κάτι που ονομάζεται “tuidi“.
Ενώ τα ιαπωνικά συστήματα Karate προσεγγίζουν τη μάχη από μακρινή απόσταση, τα συστήματα της Οκινάουα προτιμούν μια μικρότερη, κοντινή απόσταση.
Εδώ είναι όπου το tuidi μπαίνει στο παιχνίδι.
Tuidi είναι η μέθοδος της αρπαγής, συστροφής των αρθρώσεων του αντιπάλου.
Όπως είναι φυσικό, αυτή η πτυχή της μάχης περιλαμβάνει επίσης και άλλα δυσάρεστα πράγματα, όπως πνιγμούς, ρίψεις, trapping, χτυπήματα σε σημεία πίεσης και δέσμες νεύρων κλπ
Αυτά τα πράγματα σπάνια διδάσκονται τακτικά στα Ιαπωνικά συστήματα Καράτε.
Γιατί;
Επειδή, τα Ιαπωνικά συστήματα Καράτε έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τις προϋπάρχουσες πολεμικές παραδόσεις της Ιαπωνίας. Η αρχική μικρή απόσταση μάχης άλλαξε σε μια μακρύτερη – και κάποιες έννοιες όπως το “maai” έχουν προέλθει κατ ‘ευθείαν από την Ιαπωνική ξιφασκία σαμουράι (Kendo).
Ως εκ τούτου, η έννοια του «tuidi» δεν είναι τόσο σημαντική για το Ιαπωνικό karate.
Αλλά στην Οκινάουα ακόμα εξασκείται.
Μια κοινή Οκιναβέζικη άσκηση για tuidi ονομάζεται “kakie” .
Στην πραγματικότητα, όταν εξετάσετε ένα κάτα, θα δείτε ότι η εφαρμογή των τεχνικών, γίνεται πιο εύκολα σε κοντινή παρά σε μακρινή απόσταση.
Δοκιμάστε το και θα δείτε.
9. Εξατομικευμένη Εκπαίδευση
Funakoshi Gichin τη διδασκαλία του Καράτε σε Ιάπωνες φοιτητές στο Πανεπιστήμιο του Keio
Όπως θα έχετε καταλάβει μέχρι τώρα, το Καράτε της Οκινάουα έχει πολλές μοναδικές ιδιορρυθμίες.
Για να το καταλάβετε αληθινά, θα πρέπει να το ζήσετε από κοντά.
Βασικά, θα πρέπει να έχετε προσωπική προσοχή απευθείας από ένα sensei.
Αυτός είναι ο λόγος που το Καράτε της Οκινάουα είναι δύσκολο να διδαχθεί σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ταυτόχρονα .
Το Ιαπωνικό Καράτε, από την άλλη πλευρά, είναι προσαρμοσμένο για να διδάσκεται σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων.
Γιατί;
Επειδή αυτός ήταν ο στόχος, όταν το Καράτε εισήχθη σε διάφορα πανεπιστήμια του Τόκιο, της Οσάκα και του Κιότο στα μέσα του 20 ου αιώνα.
Το φαινόμενο αυτό, σε συνδυασμό με τα πρωταθλήματα, είναι ο λόγος για τον οποίο πολλές κινήσεις των ιαπωνικών συστημάτων Καράτε είναι μεγαλύτερες και πιο απλοποιημένες από τις κινήσεις του Καράτε της Οκινάουα.
Πρέπει να είναι εύκολα ορατά από τεράστιες μάζες ανθρώπων!
Στην Οκινάουα ισχύει το αντίθετο.
Στην πραγματικότητα, ο μέσος όρος ενός ντότζο έχει χώρο 10-15 εξασκούμενους. Αυτό το λιτό περιβάλλον εκπαίδευσης, στην πραγματικότητα, προσθέτει στο επίκεντρο την εξατομικευμένη εκπαίδευση.
Δυστυχώς, αυτός είναι ο λόγος που πολλοί Οκιναβέζοι Δάσκαλοι δεν μπορεί να βγάλουν τα προς το ζην από το Καράτε.
Δεν έχουν αρκετό χώρο για τους μαθητές.
10. Uchinaa – Guchi
Η σημαία της Οκινάουα
Τέλος, κάτι που μπορεί να έχετε παρατηρήσει σε ολόκληρο το άρθρο:
Το Οκινάουα Καράτε έχει τη δική του γλώσσα.
“Uchinaa – guchi”.
(Κυριολεκτικά: ”Στόμα της Οκινάουα”.)
Πολλοί όροι στο Καράτε της Οκινάουα που έχω αναφέρει μέχρι στιγμής – όπως το “chinkuchi” και “tuidi” – δεν είναι ιαπωνικές λέξεις. Πρόκειται για αρχαίους όρους της Οκιναβέζικης γλώσσας.
Μερικοί άλλοι είναι:
Muchimi, Gamaku, Meotode, Chinkuchi, Machiwara, Ti, Shinshii, Toudi κ.λπ.
Αυτή η γλώσσα εξακολουθεί να χρησιμοποιείται από τους δασκάλους στην Οκινάουα.
_____
Και με αυτά τα λόγια, καταλήγω στο συμπέρασμα αυτές είναι οι 10 διαφορές μεταξύ των Οκιναβέζικων και Ιαπωνικών συστημάτων Καράτε.
Φυσικά, αυτά είναι μόνο γενικεύσεις – αλλά είναι με βάση τις προσωπικές μου παρατηρήσεις από τα χρόνια ταξίδεψα και έζησα στην Οκινάουα και στην Ιαπωνία.
Προσωπικά, προσπαθώ να αναμιγνύω τα καλύτερα από τους δύο αυτούς κόσμους.
Θα ήθελα να αναφέρω μια 11η διαφορά:
Η ατμόσφαιρα στο ντότζο.
Στην Οκινάουα, δεν φοβάσαι κανέναν στο ντότζο!
Κανείς δεν προσπαθεί να σε βλάψει, και δεν υπάρχει η «ιερή άυρα» γύρω από τον sensei.
Όλοι υπάρχουν εκεί σαν φίλοι, που εργάζονται μαζί στο πνεύμα του Καράτε.
Είναι ένα όμορφο πράγμα.
Στο τέλος, είναι να κάνεις ότι αγαπάς – είτε πρόκειται για “Οκινάβέζικο” είτε για “Ιαπωνικό”.
Βγάζει νόημα?
Ευχαριστώ για την ανάγνωση!
Jesse
PS. Παρακαλώ μοιραστείτε αυτό το άρθρο, εάν το βρίσκετε ενδιαφέρον.
Το παραπάνω άρθρο αποτελεί μετάφραση του άρθρου “10 Differences Between Okinawan Karate & Japanese Karate” που γράφτηκε από τον Jesse Enkamp και δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα karatebyjesse.com